top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תTalia Berger spivak

ככה בדיוק עושים מיתוג גרפי!

במהלך חמישה ימים בהם התאכסנתי במלון סירקוס בברלין גיליתי לאט לאט פניני מיתוג גרפי עקבי ואחיד המיושם בכל פינה, בטוב טעם, ממש כמו שמלמדים בבית ספר לעיצוב גרפי. מיתוג מודרני עם נגיעת רטרו ואיורים חכמים ומעוררי חיוך שמשתלבים בהרמוניה עם העיצוב של המלון עצמו. מיתוג שלא פחות מריגש אותי והפך את חווית השהות שלי לנהדרת.


שלושים שנה אני נושמת, אוכלת וחיה עיצוב גרפי. שלושים שנה שהמושג ״מיתוג״ הוא המהות של העבודה שלי. זה התחיל בלימודים עם פרויקטים בהם לימודו אותנו לגבש שפה גרפית עקבית ואחידה לגוף, חברה מוצר או עסק וזה המשיך בכיתות בהם לימדתי סטודנטים, עיצוב ומיתוג וממשיך בעבודה היומיומית שלי מאז ועד היום. אפשר לכתוב על מיתוג המון פוסטים. אפשר למצוא על מיתוג המון חומר כתוב. ואפשר שאספר לכם בתמונות, על החוויה שלי כמתארחת במלון בברלין וכמה השפה הגרפית במלון - המיתוג שלהם, גרם לי להתרגש ולתת להם את הציון האולטימטיבי 10!

עקביות ואחידות בעיצוב

אתחיל ואומר שעקביות עיצובית היא אחד מעמודי התווך העיקריים של יצירת זהות למותג. כל אלמנט באסתטיקה העיצובית של המותג צריך להיראות שייך יחד. כל יצירה משלימה את השניה, כך שהכל מאוזן ונצרך בקלות. וזה בדיוק מה שמאפיין את המיתוג של מלון סירקוס בברלין. העיצוב החזותי וחווית המשתמש שזורים יחד בהרמוניה: הפונטים: בשחור ולבן , פונט סן סריפי באותיות גדולות עבות וקריאות לכותרות והדגשות, ופונט מכונת כתיבה לטקסט הרץ הצבעוניות: לא רוויה, גוונים ״מלוכלכים״ של אדמה, חום ובז׳, צבעים חמים כמו ורוד ובורדו אפרוריים וירוקים בגווני זית. האיורים: בסגנון רטרו, מלאי אופי וקריצה. מזמינה אתכם לחוות דרך התמונות את החוויה שציפתה לי:

כשרק מגיעים למלון - על חלונות חזית המלון נתקלים לראשונה בשפה הגרפית הבולטת של המלון - במדבקת ״דרושים״ של המלון המחפש עובדים.




לידו, על חלון המלון, סיפור המבנה של המלון ממוסגר במסגרת עץ שחורה (מסתבר שהמבנה שנבנה במחצית השניה של המאה ה - 19 באדמת ״ההוסטל היהודי״ שיכן בקומת הקרקע שלו חנות בגדי גברים של משפחה יהודית, משפחת פייביש שהייתה מוכרת מאד בשכונה. סיפורה של המשפחה הסתיים בבניין ובשכונה כשהיא נשלחה ע״י הנאצים למחנה ריכוז).


עם הכניסה ללובי של המלון - מתקבלת תחושה של מקום דינאמי, צעיר, תוסס ומעוצב בטוב טעם. בצדו האחד של הלובי, בר גדול עם כסאות, ופינות ישיבה מזמינים ובצדו השני הקבלה של המלון. בכניסה לבר עומד לו שלט המזמין אותך להמתין למארח שיושיב אותך בבר.






זה ממשיך בדלפק הקבלה של המלון כשנותנים את המפתח - לחדר, הכרטיסים המגנטיים מפלסטיק בתוך פולדר מיניאטורי מנייר בצבע ירוק דהוי עם ברכה ״המפתח שלך לשהות נהדרת״.


בתוך המעלית לצד לחצני הקומות, מדבקות מכוונות ובקיר המעלית הרבה אינפורמציה על מה אפשר למצוא במלון, ומה לעשות בעיר ברלין בחודש הנתון.



ביציאה מהמעלית מתגלה מסדרון פשוט מהמם עם איורי קיר בשחור לבן של העיר ברלין ושילוט מואר ממוסגר בשחור שמשתלב נפלא בלוק הכללי.



כשנכנסים לחדר, המעוצב גם הוא באותם אלמנטים עיצוביים שנבחרו בקפידה, מחכה על המיטה כרטיס ברכה אישי עם ברכת ״ברוכים הבאים״ וברכה אישית בכתב יד שקיבלה את פנינו עם זוג שוקולדים.


באחד הצדדים של החדר, פינת ישיבה עם שולחן כתיבה. מתחת לשולחן מגירת הפתעות - מעין מיני בר ובו חטיפים ודברים טובים וגם בלוק עם רשימת המוצרים ומחירם בה אתה מסמן מה לקחת מהמגירה ומביא איתך לקבלה כדי לשלם.



מעל השולחן לצד מסך טלביזיה גדול לוח מודעות קטן מלבד אפור ובו מסודרים גלויה, ותפריט כריות (כן יש דבר כזה, אתה יכול להזמין מהקבלה את סוג הכרית שהכי מתאימה לך) כרטיס ביקור, המלצות מה לעשות בברלין, בלוק כתיבה עם עפרון ופלייר בנושא מיזוג האויר במלון. כל האלמנטים יחד יוצרים פינה מהממת בחדר.

בצידו השני של השולחן - פינת קפה/תה, שלכבודה השקיעו במיתוג של שקיות הסוכר שלהם בהם מאחלים לך להמתיק את השהייה במלון וגם אפשרות להזמין חלב או לימון או כל דבר אחר בחיוג במספר 450.



בחדר השירותים כמו ברוב המלונות יש פן לשיער, אלא שכאן הוא בתוך תיק שרוך ממותג משעשע למדי בו כתוב ״תעשו תמיד משאמא אומרת*״ ובתחתית התיק כתוב ״*אל תצאו אף פעם מהבית בשיער רטוב״. על התיק תלויה תגית שכתוב בה ״אני (התיק) חי במלון סירקוס. אם אתם רוצים לקחת אותי הביתה, בבקשה תקנו אותי בדלפק הקבלה במחיר 12 יורו״. פה כבר התחלתי להבין כמה המיתוג במקום הזה נלקח ברצינות וכל פרט קטן מקבל כאן תשומת לב וכבוד וכמה אפשר למנף את שיווק המלון!


כשיוצאים מהחדר יש אפשרות לתלות על ידית הדלת ״תלי דלת״, מצדו האחד במקום שיהיה כתוב בצורה סתמית ״לא להפריע״ כתוב, לצד איור של אסטרונאוט ״במשימה - בבקשה לא להפריע״ ובצידו השני אותו אסטרונאוט משיט סירה וכתוב ״בחוץ - בבקשה לסדר את החדר״



באחד הימים עלינו לגג המלון בו יש מרפסת. ביציאה למדרגות יש דלת ועליה מדבקה המציינת את הקומה שאתה נמצא בה ואזהרה להזהר במדרגות עם איור משעשע הממשיך באותה שפה מלאת הומור ואופי. מדבקה אחרת מודבקת על דלת המרפסת והיא נהדרת כשלעצמה.


במרפסת הפתוחה עם פינות ישיבה יש מקרר עם משקאות שקראו לו ״בר כנות״. תחשבו על זה כמה זה נפלא שנותנים באורחים אמון שיהיו כנים לגבי מה שהם לוקחים מהמקרר וגם שישלמו עליהם. זה מקסים בעיני והסתדר לי בצורה נפלאה עם כל התקשורת הלא מדוברת הנוצרת בין המלון - לבין האורחים דרך האלמטים המעוצבים שבו.


באותה מרפסת יש מן הסתם פח אשפה לזרוק בו את הבקבוקים הריקים וזבל בכלל ועליו מדבקה זו.



כאן מסתיים הסיור החזותי בנושא מיתוג מנצח של מלון. כמה כייף לראות, הפעם מצד הצרכן ולא מצד המעצב, כמה כוח יש למיתוג ששומר על העקביות והאחידות בשפה הגרפית וכמה כל אלמנט, מהקטן והזניח ביותר ועד לגדול ביותר מקבל בדיוק את אותו יחס, אותו מגע ואותה שפה. שאפו למלון סירקוס. ככה בדיוק נראה מיתוג מנצח!




bottom of page