בשנים האחרונות התווסף אל הצעות המחיר שאני נותנת ללקוחות, צירוף המילים "התאמת עיצוב".
"אני צריך/ה התאמת עיצוב של ה... היא בקשה שפירושה לקחת עיצוב קיים ולהתאים אותו לגודל ולפורמט אחר.
הבקשה הזו נשמעת לא פעם מפי הלקוח, בעל פה, תוך כדי תנועה, במהלך העבודה השוטפת. בקשה קטנה ,על הדרך.
אבל הדרך הזו יכולה לא מעט פעמים להתגלות כמפותלת ולא תמיד חלקה או קצרה...
בדוגמאות הבאות נבחן את הנושא ונתחיל מהפשוט למורכב.
"התאמת עיצוב" יכולה להיות במקרה מסוים, משימה אוטומטית, קלה, קצרה וממש פשוטה.
כאשר ההתאמה היא לדוגמא מגודל A3 לגודל A4 או A5 - בפורמט זהה )או לאורך או לרוחב( העניין הוא באמת אוטומטי, כיוון שגדלים אלה הם נגזרות אחד של השני השומרים על אותן פרופורציות ולכן ההתאמה מסתכמת בהגדלה או הקטנה של העיצוב כולו, כמו שהוא.
כאשר יש מעט אלמנטים בעיצוב - ההתאמה לא מסובכת, היא דורשת התייחסות ספציפית לפורמט - אבל לא מעבר לכך.
כאשר יש מספר רב של אלמנטים בעיצוב ,הכוללים תמונות, טקסטים, לוגויים וכו', אז העניין מתחיל להיות יותר מורכב ויש לשים לב לדברים הבאים:
1. גודל ופורמט שונים דורשים תמיד בחינה מחודשת של יחסי הגודל בין האלמנטים השונים.
2. בגודל ופורמט שונים - גודל הפונט (הטקסט) צריך להשתנות ,להתאים לפרופורציה החדשה ותמיד להיות קריא!
3. בגודל ופורמט שונים - ההררכיה )סדרי החשיבות של האלמנטים השונים (חייבת להשמר
4. אל הגודל והפורמט השונים - לפעמים מתווספות דרישות נוספות, שהן חלק מהפונקציה של הפורמט החדש.
אל כל אלה מתווסף גורם חשוב ועקרוני: בין כל האלמנטים המותאמים צריכה להיות אחידות עיצובית.
להלן דוגמא הממחישה את המורכבות שקיימת בהתאמת עיצוב שמתווספים אליה "תנאים נוספים".
העיצוב הראשון, המקורי, היה רול אפ למחזה חדש בתאטרון. רול אפ הוא פורמט עומד, ארוך וצר בגודל של 83 ס"מ רוחב על 2 מטר גובה. העיצוב כלל לוגו, כותרת, תמונה מרכזית, טקסט מרכזי, תמונות משניות וטקסט נוסף (ביקורות שנכתבו על המחזה).
לאחר הרול אפ נתבקשתי לעשות התאמת עיצוב שלו לפלייר בגודל .A5 במקרה כזה אל האלמנטים שהופיעו בעיצוב המקורי הצטרפו טקסטים נוספים (פירוט על ההצגה (וצד נוסף לעיצוב )עוד שטח פנוי לעיצוב .(הוספת הצד הנוסף מצד אחד מקלה על "פיזור" האלמנטים ומצד שני מאתגרת את השמירה על האחידות העיצובית.
התאמה נוספת שנדרשה הייתה פוסטר בגודל חצי גליון) פורמט עומד בגודל 50 על 70 ס"מ( אך עם בקשה להשאיר בתחתית העיצוב חלק לבן וריק לטובת הוספת מקומות ושעות הצגה משתנות. כאן העיצוב חזר להיות על צד אחד -לכאורה כמו הרול אפ, אבל הפרופורציה קצרה יותר וחלק מהשטח שיכול היה לשמש לתמונות ולטקסט כפי שהופיע ברול אפ - הוא שטח "תפוס" על ידי החלק הלבן דבר שיצר מצוקת מקום.
בשל מצוקת המקום נעשו שני שינויים "רציניים" מהעיצוב המקורי - התמונות שהיו מתחת לתמונה המרכזית תפסו את מקומן לצדה וחלק מהטקסט קוצר.
ההתמודדות עם התאמת עיצוב - כפי שניתן לראות, יכולה במקרים רבים להיות כהתמודדות עם עיצוב חדש לגמרי. עצם העובדה שיש לשמור על אחידות עיצובית - אינה בהכרח דבר המקל על העיצוב, אלא מגביל את החופש העיצובי הקיים בעיצוב חדש, אך תוצרי ההתאמה יוצרים סדרה עיצובית בה ברור שכל אחד מהם עומד בפני עצמו אך כולם יחד מהווים משפחה.
Comentários