• טליה ברגר ספיבק

מתאים לך!


בשנים‭ ‬האחרונות‭ ‬התווסף‭ ‬אל‭ ‬הצעות‭ ‬המחיר‭ ‬שאני‭ ‬נותנת‭ ‬ללקוחות‭,‬ צירוף‭ ‬המילים‭ ‬‮"‬התאמת‭ ‬עיצוב‮"‬‭.‬

‬‮"‬אני צריך/ה התאמת‭ ‬עיצוב של ה... היא‭ ‬בקשה שפירושה לקחת עיצוב קיים ולהתאים אותו לגודל ולפורמט אחר.‬

הבקשה הזו נשמעת לא פעם מפי‭ ‬הלקוח,‭ ‬בעל פה‭,‬ תוך‭ ‬כדי‭ ‬תנועה,‭ ‬במהלך‭ ‬העבודה‭ ‬השוטפת‭.‬ בקשה‭ ‬קטנה‭ ,‬על‭ ‬הדרך‭.‬

אבל‭ ‬הדרך‭ ‬הזו‭ ‬יכולה‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬פעמים‭ ‬להתגלות כמפותלת‭ ‬ולא‭ ‬תמיד‭ ‬חלקה‭ ‬או‭ ‬קצרה‭... ‬

בדוגמאות הבאות נבחן את הנושא ונתחיל מהפשוט למורכב.

"‬התאמת‭ ‬עיצוב‮"‬ יכולה להיות במקרה מסוים, משימה‭ ‬אוטומטית, קלה, קצרה וממש פשוטה‭.‬

כאשר‭ ‬ההתאמה‭ ‬היא‭ ‬לדוגמא‭ ‬מגודל‭ ‬A3‭ ‬לגודל‭ ‬A4 ‬או‭ ‬A5‭ - ‬בפורמט‭ ‬זהה ‭)‬או‭ ‬לאורך‭ ‬או‭ ‬לרוחב‭(‬ העניין‭ ‬הוא‭ ‬באמת‭ ‬אוטומטי‭,‬ כיוון‭ ‬שגדלים‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬נגזרות‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬השני‭ ‬השומרים‭ ‬על‭ ‬אותן‭ ‬פרופורציות‭ ‬ולכן‭ ‬ההתאמה‭ ‬מסתכמת‭ ‬בהגדלה‭ ‬או‭ ‬הקטנה‭ ‬של‭ ‬העיצוב‭ ‬כולו,‭ ‬כמו‭ ‬שהוא‭.‬

כאשר‭ ‬יש‭ ‬מעט‭ ‬אלמנטים‭ ‬בעיצוב‭ - ‬ההתאמה‭ ‬לא‭ ‬מסובכת‭,‬ היא‭ ‬דורשת‭ ‬התייחסות‭ ‬ספציפית‭ ‬לפורמט‭ - ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬מעבר‭ ‬לכך‭.‬

כאשר‭ ‬יש‭ ‬מספר‭ ‬רב ‬של‭ ‬אלמנטים‭ ‬בעיצוב‭ ,‬הכוללים‭ ‬תמונות‭,‬ טקסטים‭,‬ לוגויים‭ ‬וכו‮'‬‭,‬ אז‭ ‬העניין‭ ‬מתחיל‭ ‬להיות‭ ‬יותר‭ ‬מורכב‭ ‬ויש‭ ‬לשים‭ ‬לב‭ ‬לדברים‭ ‬הבאים:

1. ‬גודל‭ ‬ופורמט‭ ‬שונים‭ ‬דורשים‭ ‬תמיד‭ ‬בחינה‭ ‬מחודשת‭ ‬של‭ ‬יחסי‭ ‬הגודל‭ ‬בין‭ ‬האלמנטים‭ ‬השונים‭.‬

2. ‬בגודל‭ ‬ופורמט‭ ‬שונים‭ - ‬גודל‭ ‬הפונט (הטקסט) צריך‭ ‬להשתנות‭ ,‬להתאים‭ ‬לפרופורציה החדשה‭ ‬ותמיד‭ ‬להיות‭ ‬קריא‭!‬

3. ‬בגודל‭ ‬ופורמט‭ ‬שונים‭ - ‬ההררכיה ‭)‬סדרי‭ ‬החשיבות‭ ‬של‭ ‬האלמנטים‭ ‬השונים‭ (‬חייבת‭ ‬להשמר

4. אל‭ ‬הגודל‭ ‬והפורמט‭ ‬השונים‭ - ‬לפעמים‭ ‬מתווספות‭ ‬דרישות‭ ‬נוספות‭,‬ שהן‭ ‬חלק‭ ‬מהפונקציה ‬של‭ ‬הפורמט‭ ‬החדש‭.‬

אל‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬מתווסף‭ ‬גורם חשוב ועקרוני‭:‬ בין‭ ‬כל‭ ‬האלמנטים‭ ‬המותאמים‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬אחידות‭ ‬עיצובית‭.‬

להלן‭ ‬דוגמא‭ ‬הממחישה‭ ‬את‭ ‬המורכבות שקיימת בהתאמת‭ ‬עיצוב‭ ‬שמתווספים‭ ‬אליה‭ ‬‮"‬תנאים‭ ‬נוספים‮"‬‭.‬

העיצוב‭ ‬הראשון‭,‬ המקורי, היה‭ ‬רול‭ ‬אפ‭ ‬למחזה‭ ‬חדש‭ ‬בתאטרון‭.‬ רול‭ ‬אפ‭ ‬הוא‭ ‬פורמט‭ ‬עומד‭,‬ ארוך‭ ‬וצר‭ ‬בגודל‭ ‬של‭ ‬83‭ ‬ס"מ‭ ‬רוחב‭ ‬על‭ ‬2‭ ‬מטר‭ ‬גובה‭.‬ העיצוב‭ ‬כלל‭ ‬לוגו‭,‬ כותרת‭,‬ תמונה‭ ‬מרכזית‭, ‬טקסט‭ ‬מרכזי‭,‬ תמונות‭ ‬משניות‭ ‬וטקסט‭ ‬נוסף (ביקורות‭ ‬שנכתבו‭ ‬על‭ ‬המחזה)‭.‬

לאחר‭ ‬הרול‭ ‬אפ‭ ‬נתבקשתי‭ ‬לעשות‭ ‬התאמת‭ ‬עיצוב שלו‭ ‬לפלייר‭ ‬בגודל‭ .‬A5‭ ‬במקרה‭ ‬כזה‭ ‬אל‭ ‬האלמנטים‭ ‬שהופיעו‭ ‬בעיצוב‭ ‬המקורי‭ ‬הצטרפו‭ ‬טקסטים‭ ‬נוספים (פירוט‭ ‬על‭ ‬ההצגה‭ (‬וצד‭ ‬נוסף‭ ‬לעיצוב ‭ )‬עוד‭ ‬שטח‭ ‬פנוי לעיצוב‭ .(‬הוספת‭ ‬הצד‭ ‬הנוסף‭ ‬מצד‭ ‬אחד‭ ‬מקלה‭ ‬על‭ ‬‮"‬פיזור‮"‬‭ ‬האלמנטים‭ ‬ומצד‭ ‬שני‭ ‬מאתגרת‭ ‬את‭ ‬השמירה‭ ‬על‭ ‬האחידות‭ ‬העיצובית‭.‬

התאמה‭ ‬נוספת‭ ‬שנדרשה‭ ‬הייתה‭ ‬פוסטר‭ ‬בגודל‭ ‬חצי‭ ‬גליון‭) ‬פורמט‭ ‬עומד‭ ‬בגודל‭ ‬50‭ ‬על‭ ‬70‭ ‬ס"מ‭( ‬אך‭ ‬עם‭ ‬בקשה‭ ‬להשאיר‭ ‬בתחתית‭ ‬העיצוב‭ ‬חלק‭ ‬לבן‭ ‬וריק‭ ‬לטובת‭ ‬הוספת‭ ‬מקומות‭ ‬ושעות‭ ‬הצגה‭ ‬משתנות‭.‬ כאן‭ ‬העיצוב‭ ‬חזר‭ ‬להיות‭ ‬על‭ ‬צד‭ ‬אחד‭ -‬לכאורה‭ ‬כמו‭ ‬הרול‭ ‬אפ‭,‬ אבל‭ ‬הפרופורציה‭ ‬קצרה‭ ‬יותר‭ ‬וחלק‭ ‬מהשטח‭ ‬שיכול‭ ‬היה‭ ‬לשמש‭ ‬לתמונות‭ ‬ולטקסט‭ ‬כפי‭ ‬שהופיע‭ ‬ברול‭ ‬אפ‭ - ‬הוא‭ ‬שטח‭ ‬‮"‬תפוס‮"‬‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬החלק‭ ‬הלבן‭ ‬דבר‭ ‬שיצר‭ ‬מצוקת‭ ‬מקום‬‭.‬

בשל‭ ‬מצוקת‭ ‬המקום‭ ‬נעשו‭ ‬שני‭ ‬שינויים‭ ‬‮"‬רציניים‮"‬‭ ‬מהעיצוב‭ ‬המקורי‭ - ‬התמונות‭ ‬שהיו מתחת לתמונה המרכזית תפסו‭ ‬את‭ ‬מקומן‭ ‬לצדה‭ ‬וחלק‭ ‬מהטקסט‭ ‬קוצר‭.‬

ההתמודדות עם התאמת‭ ‬עיצוב‭ - ‬כפי‭ ‬שניתן‭ ‬לראות‭,‬ יכולה במקרים רבים להיות כהתמודדות עם עיצוב חדש לגמרי. עצם‭ ‬העובדה‭ ‬שיש‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬אחידות‭ ‬עיצובית‭ - ‬אינה‭ ‬בהכרח‭ ‬דבר‭ ‬המקל‭ ‬על‭ ‬העיצוב‭,‬ אלא‭ ‬מגביל‭ ‬את‭ ‬החופש‭ ‬העיצובי‭ ‬הקיים‭ ‬בעיצוב‭ ‬חדש‭,‬ אך‭ ‬תוצרי‭ ‬ההתאמה‭ ‬יוצרים‭ ‬סדרה‭ ‬עיצובית‭ ‬בה‭ ‬ברור‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬מהם‭ ‬עומד‭ ‬בפני‭ ‬עצמו‭ ‬אך‭ ‬כולם‭ ‬יחד‭ ‬מהווים‭ ‬משפחה‭.‬

#עיצובגרפי #hebrew #עברית #התאמתעיצוב #סדרהעיצובית

0 views
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

© 2016 by Talia Communications Design. All Rights Reserved.