Search
  • טליה ברגר ספיבק

מחשב, נייר ומספריים

בסוף השבוע האחרון, הכנסתי לביתי את הצייר והפסל הצרפתי הנודע הנרי מאטיס, אחד מהאמנים הבולטים של המאה ה-20, ובעיקר את השיטה בה הוא עבד בעשור האחרון לחייו (1940-1950) חיתוכי נייר. באחד משיטוטיי בפייסבוק הגעתי במקרה לגמרי לאירוע שנקרא: Matisse Online: Drawing with scissors, מאטיס אונליין - איור במספריים. משהו בתמונה של האירוע משך את עיני ושבה את ליבי.



האירוע, סדנה מקוונת הפתוחה למי שרוצה, היא מטעם London Drawing Group, קבוצה של שלוש אמניות בריטיות צעירות המקיימות סדנאות אמנות בלונדון ובאונליין במחירים של ״שלם כרצונך״. אז נרשמתי, אני ועוד מאות אלפים, כן כן, מאות אלפים אנשים מכל העולם.


כל מה שצריך לסדנה זה מחשב, ניירות צבעוניים ומספריים. ואת זה כמאמר בתיה עוזיאל ז״ל, כוהנת היצירה של ילדותי, ״הכינותי מראש״ וחיכיתי שהסדנה תתחיל. בתוך הסדנה עצמה - שארכה שעה בלבד - הבנתי כמה גזירה במספריים היא פעילות שאני אוהבת ונהנית ממנה מאז שאני ילדה, בעקר באחד מתרגילי הסדנא בה נתבקשנו לייצר חיתוכי נייר ללא תכנון או מחשבה, רק בהאזנה ליצירה מוסיקלית בסגנון ג׳אז (שעלי להתוודות - ואל תכעסו עלי - שהוא סגנון מוסיקלי שאני לא אוהבת לשמוע). היצירה שהתנגנה ברקע נקראת "It's only a paper moon" בביצוע קאונט בייסי, ואני מצאתי את עצמי מופתעת מעצמי לא רק ניהנת מהגזירה אלא מזיזה את כל הגוף לפי מקצב המנגינה. מי יודע? אולי עוד אלמד לאהוב ג׳אז בזכות מאטיס...

התוצאה לפניכם.


אבל נחזור להתחלת הסדנה. לפני שהתנסנו בעצמנו בשיטת עבודה זו של חיתוכי הנייר, הציגה לנו המנחה את הסרטון הבא, של מאטיס עצמו, היושב ובידו האחת דף נייר, ובידו השנייה מספריים וכך, כשהידיים באויר והוא ״מצייר״ במספריים.




הסדנה נבנתה כך שהמנחה הציגה את שיטת חיתוכי הנייר של מאטיס, ונתנה לנו המשתתפים, תוך הקצבת זמן שנעה בין דקה לשלוש דקות, לפי מורכבות התרגיל- להתנסות. בתחילה - הציגה יצירה של מאטיס שנקראת Yellow Pink והקציבה דקה ליצור אחד כזה כשהכלל לאורך כל התרגילים הוא לא להיעזר בעפרון כדי לשרטט את קווי המתאר אלא ליצור אותם בגזירה.

הפרפקטסיוניסטית שבי, נאבקה בדקה הזו לגזור את הפרח/צמח הזה כמה שיותר מדויק - ״לעמוד בהצלחה במשימה״. לשמחתי, בין תרגיל לתרגיל, ההנאה מהגזירה עצמה שחררה את הצורך הזה לדייק, שהוא חלק ממני ומהאופי שלי, והרגשתי את הידיים שלי, זו הגוזרת וזו המחזיקה ומזיזה את הנייר, לוקחות פיקוד ומובילות את כל העניין בהנאה גדולה. בתרגילים שבאו אחר כך, הוצגו כהשראה על המסך דמויות של להטוטני קרקס מאותם שנים בהם עבד מאטיס בשיטה זו ושהיוו השראה גם עבורו ליצירות חיתוכי הנייר שלו.

בהמשך היו אלה פסליו של מאטיס ההשראות לגזירה.



בעודי גוזרת בהנאה, ולא רוצה להפסיק, ומבינה שגזירה היא חלק מחיי עוד בילדותי, התחלתי להרהר ונזכרתי בהלם שתקף אותי בסדנת היצירה הראשונה שעשיתי לילדים לפני כשלוש שנים, כנוכחתי לדעת שגזירה במספריים, שהיא מיומנות חשובה והכרחית לפיתוח המוטוריקה העדינה של הילדים זרה להם והם מתקשים לגזור, וחלקם אפילו לא יודע להחזיק מספריים נכון. מאותו רגע הפכו המספריים להיות כלי עבודה קבוע בסדנאות שלי ואני נהנית לראות, למרות שחלקם מתקשים ואפילו מוכנים לוותר על הגזירה בהתחלה - איך היא הופכת למיומנות נרכשת, והילדים שהמוטוריקה שלהם קיימת בעיקר באגודלים הזזים במהירות על מקלדת הטלפון החכם שלהם, לומדים לאהוב את הגזירה במספריים וליצור באמצעותם.

למרות שהסדנת אונליין הסתיימה, והמנחה סגרה את האירוע, מצאתי את עצמי מתקשה להפסיק לגזור משאריות הנייר שעל שולחני צורות מופשטות, ללא ההגדרה, נותנת ליד הגוזרת וליד המחזיקה ומזיזה את הנייר (בדיוק כמו מאטיס) ליצור צורות צבעוניות מלאות חן ויופי.




כמה כייף שהיצירה היא חלק מחיי! מזמינה גם אתכם להכניס יצירה לחייכם.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

© 2016 by Talia Communications Design. All Rights Reserved.